Kişinin yaneşeliığı maşer zarfında kıymeti olan , kapasite, tasarruf ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına tatminkâr ) bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık nazaran;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğçalışmatirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç üs öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler ciğerin benzeridır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran bileğçalışmaebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birokkalı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğçalışmaikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, in ciğerin dirim boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere tatminkâr olabileceği kabil istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise bizatihi gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele alındığında ise eğitim sisteminin üç üs ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, test özları kabil matlup davranış bileğçalışmaiklikleridir.